Podziel się drogą

Ford apeluje do kierowców i rowerzystów, by „dzielili się drogą”,

wirtualna rzeczywistość pokazuje, jak to zrobić


Kampania Forda „Podziel się drogą” promuje wzajemne zrozumienie na ulicach miast

„Podziel się drogą” promuje harmonię między kierowcą a rowerzystą w coraz bardziej zatłoczonych miastach, skupiając się na zmianach zachowań, które sprawią, że obszary miejskie staną się bezpieczniejsze, mniej zanieczyszczone i bardziej przejezdne.


„WheelSwap”, wykorzystujący wirtualną rzeczywistość, wzmaga empatię i rozładowuje antagonizmy Badania pokazują, że uświadomienie i empatia są kluczem do zmiany zachowań; w ciągu dwóch tygodni doświadczenia 60 procent kierowców i rowerzystów zmieniło nawyki drogowe Ford wprowadza technologię, która może wykrywać rowerzystów na drodze lub w pasie przydrożnym i włączyć automatyczne hamowanie samochodu, jeśli kolizja jest nieunikniona
 Coraz więcej osób korzysta z rowerów, naturalnym tego efektem jest rosnąca liczba drogowych spięć między kierowcami i rowerzystami w europejskich miastach.

Chociaż infrastruktura zmusza użytkowników dróg do walki o przestrzeń, Ford wprowadza nową kampanię, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa, ograniczenie zanieczyszczenia atmosfery i korków. Projekt „Podziel się drogą” ma na celu promowanie porozumienia między użytkownikami dróg i akcentuje ideę firmy, zgodnie z którą umożliwienie bezpiecznego korzystania z rowerów większej liczbie osób – szczególnie w przypadku krótkich podróży – może przynieść korzyści wszystkim. W tym celu Ford zaproponował wyjątkowe doświadczenie, wykorzystujące rzeczywistość wirtualną. „WheelSwap” umożliwia kierującym przekonanie się, jak bardzo uliczne cwaniactwo, zarówno rowerzystów jak i kierowców, może prowadzić do mrożących krew sytuacji i śmiertelnego zagrożenia dla innych użytkowników dróg.

Wstępne badania pokazują, że wszyscy poddani eksperymentowi obiecywali po jego zakończeniu zmianę swoich zachowań. „Jako ktoś, kto często podróżuje – zarówno na dwóch, jak i czterech kołach – doświadczyłem wielu frustracji i niebezpieczeństw, które spotykają na naszych drogach kierowców i rowerzystów” - powiedział Steven Armstrong, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe, Middle East & Africa. „Bezpieczna integracja środowisk korzystających z coraz bardziej zróżnicowanych środków transportu jest kluczem do tego, aby nasze miasta stały się bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla wszystkich, teraz i w przyszłości”. W Europie jest 250 milionów rowerzystów, a jedna na dwanaście ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to kierowca roweru. Dzięki oczywistym korzyściom, jakie niesie jazda rowerami – dla zdrowia, czystości powietrza i przepustowości ulic, wiele miast aktywnie promuje ten środek transportu.

Kampania zyskała już poparcie Sir Davida Brailsforda, który kieruje zespołem Team Sky, wygrywającym wielokrotnie w wyścigu Tour de France. „Inicjatywa Forda jest bardzo na czasie. W Europie funkcjonuje jedna z największych na świecie społeczności rowerowych, a zmniejszająca się coraz bardziej przestrzeń drogowa czyni temat bezpieczeństwa coraz ważniejszym” – powiedział Sir David. „Ta kampania nie tylko zaprzęga do działania nowe technologie, ale także podkreśla potrzeby wspólnego szacunku i odpowiedzialności.

Gdyby zarówno rowerzyści, jak i kierowcy poświęcili trochę więcej czasu na zrozumienie wzajemnych potrzeb, szybko zauważylibyśmy zmianę postaw i zachowań, co ostatecznie poprawiłoby bezpieczeństwo na drogach. Ford, jako lider w tej dziedzinie, może odegrać ważną rolę w osiągnięciu tego celu”. Strategia mobilności Forda polega na dostarczaniu szerokiej gamy produktów i usług, które poprawiają wszystkie elementy systemu transportowego – pojazdy, infrastrukturę, łączność i usługi cyfrowe – aby w miastach przyszłości ludzie poruszali się swobodniej.

Obejmuje to programy pilotażowe, takie jak car sharing i bike sharing, w ramach współpracy między Ford of Germany a Deutsche Bahn Connect GmbH, spółką zależną Deutsche Bahn AG; usługi transportu wahadłowego Chariot przeznaczone dla mieszkańców miast, którzy mieszkają w trudniej dostępnych miejscach, gdzie transport publiczny nie jest rozwinięty; inteligentne ławki, które jako punkty Wi-Fi i szybkiego ładowania zapewniają ciągłą łączność pieszym. „WheelSwap” pozwala kierowcom spojrzeć z punktu widzenia rowerzysty, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Rowerzyści mogą w innej wersji wczuć się w sytuację kierowców samochodów, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.

W początkowych badaniach w pięciu krajach europejskich wzięło udział ponad 1200 osób, a wśród tych, którzy doświadczyli „WheelSwap”, o 70 procent wykazało większą empatię wobec użytkowników drogi „z przeciwnej strony barykady”, niż w grupie, która nie oglądała scen filmu. Ponadto 91 procent deklarowało zmianę swoich przyzwyczajeń na drodze, a dwa tygodnie po doświadczeniu „WheelSwap” 60 procent badanych rzeczywiście zmieniło swoje codzienne drogowe nawyki. Ford wdraża doświadczenia wirtualnej rzeczywistości w swoim bezpłatnym programie szkoleniowym Driving Skills for Life dla kierowców w wieku 17-24 lat.

Na europejski projekt Ford Driving Skills for Life przeznaczono prawie 20 milionów dolarów.

Jest to cykl praktycznych – bezpłatnych od 2013 roku – zajęć, które obejmują również rozpoznawanie zagrożeń, obsługę pojazdów oraz kontrolę nad prędkością i postrzeganie przestrzenne. Ford udostępnia filmy „WheelSwap” na YouTube, gdzie można znaleźć również przydatne wskazówki, jak zachować bezpieczeństwo na drodze. „Nie ma skuteczniejszych sposobów zrozumienia cudzego punktu widzenia niż «wejście w jego buty», lub w tym przypadku, pedałowanie jego rowerem Empatia niesie ze sobą niezwykle silne emocje” - powiedział analityk zachowań Dan Berry, który pomógł opracować eksperyment. W ubiegłym miesiącu Ford wprowadził na rynek zupełnie nowego Focusa z systemem wykrywania rowerzystów znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu, a także tych, którzy mogą wjechać na drogę przed pojazd. Układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i cyklistów automatycznie uruchamia hamulce, jeśli wykryje zagrożenie kolizją, a kierowca nie reaguje na ostrzeżenia.