Raport Trendy 2018 według Forda

Jak konsumenci i firmy idą naprzód w dzisiejszych niepewnych, choć ciekawych czasach. 

  • Raport „Looking Further with Ford Trends 2018” („Wybiegając w przyszłość - Trendy 2018 według Forda”) rzuca nieco więcej światła na obserwowane w skali globalnej przesunięcie priorytetów w stronę aktywizacji jednostek, współczucia i dążenia do autoekspresji, które towarzyszy próbom zrozumienia zachodzących na całym świecie zmian kulturowych i coraz większych zmian w relacjach społecznych. 
  • 54 procent osób dorosłych w skali świata przyznaje, że dziś czują się bardziej zestresowani niż to miało miejsce rok temu. To odczucie zaznacza się jeszcze wyraźniej wśród pokolenia Y, czyli tzw. milenialsów – przyznaje to aż 65 procent osób w przedziale wiekowym od 18 do 29 lat. 
  • Szósty już z kolei raport w tym cyklu stwierdza, że o ile dwie trzecie osób dorosłych czuje się przytłoczone zachodzącymi wokół nich zmianami, aż trzy czwarte dorosłych wierzy, iż mogą wpływać na pozytywne zmiany w świecie, zaś niemal połowa uważa, iż marki powinny zajmować określone stanowisko w kwestiach politycznych.

 

Ludzie na całym świecie coraz mocniej czują, iż zachodzące zmiany o charakterze kulturowym i społecznym skutkują coraz większą polaryzacją wśród społeczeństw. Ponad 60 procent dorosłych na świecie twierdzi, iż czuje się przytłoczone narastającymi niepokojami w świecie. 

Aby lepiej zrozumieć te i inne uwarunkowania mające wpływ na zachowania konsumentów, raport dotyczący przyszłości „2018 Looking Further with Ford Trends” bierze pod lupę nie tylko problemy będące przyczyną podziałów na świecie, ale także mechanizmy radzenia sobie z nową sytuacją, które pojawiają się w ich konsekwencji – od współczucia i poczucia winy, aż po coraz większe dążenie do aktywizacji jednostek. Wyniki szóstego już dorocznego badania tendencji społecznych wskazują, że aż 76 procent dorosłych uważa, iż ich działania mogą mieć wpływ na pojawienie się zmian na lepsze. 

„Nie ulega wątpliwości, że żyjemy w ciekawych czasach,” powiedziała Sheryl Connelly, menadżer w dziale Forda analizującym aktualne i przyszłe trendy konsumenckie. „Zmieniające się priorytety w skali globalnej, galopujące zmiany na arenie politycznej i coraz większa świadomość nierówności społecznych, spowodowały naruszenie panującego status quo i sprawiło, że wielu z nas poczuło się zdezorientowanymi we współczesnym świecie. Jednakże w tych czasach narastającego chaosu i konfliktów, ujawniają się nowe pokłady energii i kreatywności, które jak nigdy dotąd motywują ludzi do działania.” 

Co roku Ford bierze pod lupę trendy, dominujące we współczesnym świecie. Jako firma działająca w sektorze motoryzacyjnym i na rzecz mobilności, Ford pozostaje głęboko zaangażowany na rzecz zmiany sposobów w jaki porusza się świat – dokładnie tak samo, jak to ma miejsce od ponad 100 lat.

Najważniejsze punkty raportu „Ford Trendy 2018” można streścić następująco: 

  • 68-procentowa większość osób dorosłych czuje się przytłoczona ogromem cierpienia we współczesnym świecie, zaś 51 procent przyznaje się do poczucia winy z powodu niepodejmowania działań na rzecz poprawy świata. 
  • 81 procent dorosłych twierdzi, że martwi się coraz głębszą przepaścią dzielącą bogatych od biednych. 
  • 52 procent osób w wieku 18 do 29 lat oczekuje, że marki powinny zajmować określone stanowisko w kwestiach politycznych. 
  • 73 procent dorosłych uważa, iż powinny się lepiej zatroszczyć o swoje dobre samopoczucie psychiczne, natomiast 57 procent osób przyznaje, że śpi w nocy mniej niż należy. 
  • 39 procent dorosłych twierdzi, że nie ma nic przeciwko ujawnianiu danych osobistych firmom, lecz zarazem 60 procent przyznaje się, iż są sfrustrowani tym, jak wiele informacji o charakterze prywatnym trafiło do publicznego obiegu. 
  • 52 procent dorosłych obawia się, że sztuczna inteligencja przyniesie więcej złego niż dobrego, ale aż 61 procent wyraża przekonanie, że przyszłość pojazdów autonomicznych rysuje się optymistyczne.

 

Spojrzenie na czynniki kształtujące przyszłość
Publikowany przez Forda doroczny raport stanowi wyznacznik umożliwiający lepsze zrozumienie, w jaki sposób pewne tendencje będą wpływały na konsumentów oraz na marki w 2018 roku i w latach następnych. Najważniejsze 10 trendów, które będą dominowały w 2018 roku to: 

- Na krawędzi możliwości rozumu: Globalne przewartościowanie jest coraz bardziej widoczne we wszystkich przejawach życia, od polityki aż po popkulturę; zaś ludzie reagują na te zmiany w sposób coraz bardziej spolaryzowany.  W miarę pogłębiania się podziałów, pole do otwartego dialogu staje się coraz węższe i w efekcie w ludziach narasta poczucie przytłoczenia rozwojem wypadków. Konsumenci coraz intensywniej zaczynają poszukiwać nowych, pomysłowych sposobów radzenia sobie z tą tendencją i adaptacji do nowej rzeczywistości. 

- Przebudzenie aktywisty: Jednym z efektów działania kultury polaryzacji jest wyrwanie konsumentów z samozadowolenia i odebranie im fałszywego poczucia bezpieczeństwa. Konwencjonalna wiedza i przekonania oraz oczekiwania ulegają przewartościowaniu w miarę jak jednostki podejmują dyskusję o potrzebnych zmianach.   

- Przekraczanie przepaści: W skali świata coraz więcej uwagi przykuwa pogłębiający się brak równości. Aktywiści i przedsiębiorcy podejmują eksperymenty w poszukiwaniu nowych możliwości poszerzenia dostępu do edukacji na dobrym poziomie, do zwiększania produktywnego zatrudnienia, zmniejszenia dysproporcji w zarobkach oraz do zapewnienia wszystkim podstawowego standardu i jakości życia, a także powszechnego dostępu do podstawowej infrastruktury. 

 - Współczucie i sumienie: W sytuacji gdy mamy do czynienia z wszechobecnym obiegiem wiadomości, mamy lepszą wiedzę niż kiedykolwiek dotąd na temat wyzwań, przed jakimi stają ludzie na całym świecie. Konsumenci z większą refleksją podchodzą do roli, jaką mają do odegrania w społeczeństwie i bardziej koncentrują się na tym, jak mogą zwiększać swoje zaangażowanie.

- Naprawianie umysłu: Zarówno konsumenci, jak i wszelkiego rodzaju instytucje zaczynają uświadamiać sobie, iż zachowanie zdrowego ciała na dłuższą metę nie jest możliwe bez zdrowego umysłu. W związku z tym, zdrowie i dobre samopoczucie psychiczne zyskują rangę problemów, z którymi w pierwszym rzędzie muszą się zmierzyć obywatele, rządy państw, ale także i firmy.

- Terapia zakupowa: Wielu konsumentów nieustannie poszukuje czegoś nowego, czegoś odmiennego – spędzają czas na poszukiwaniu dóbr lub doświadczeń, które mają dać im szczęście. W miarę mnożenia się wszelkiego rodzaju usług umożliwiających zaoszczędzenie czasu, konsumenci odkrywają, że oto nagle są w stanie kupić jedną rzecz, która nigdy dotąd nie była na sprzedaż, mianowicie – czas.

- Obnażeni i bezradni: Mówi się, iż systemy Big Data są w stanie interpretować nasze zachowania, co w teorii powinno przynieść korzyści konsumentom. Jednakże wielkie systemy Big Data mogą także interpretować rzeczywistość w sposób bardzo nieobiektywny. A kiedy już dojdzie do ujawnienia danych o charakterze osobistym, konsumentom pozostaje jedynie słaba nadzieja, iż korporacje będą tę wiedzę wykorzystywały w sposób odpowiedzialny.  

- Nowe technologie - chwila prawdy: Wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja i technologie umożliwiające budowanie autonomicznych urządzeń – przez długie lata pozostające w sferze wyobraźni – już się ziściły i stają się coraz ważniejszym elementem naszej codzienności. Ludzie na całym świecie zastanawiają się, jakie będą konsekwencje inwazji inteligentnych technologii dla społeczeństw i czy możliwe jest, że ich wpływ może okazać się bardziej pozytywny niż twierdzi wiele analiz.

- Czy single zdominują społeczeństwo: Czy małżeństwo i rodzicielstwo są nadal pożądanymi normami gwarantującymi szczęśliwe życie? Dziś pary w związkach często dokonują przewartościowania spojrzenia na kwestie, czym powinno być wzajemne zaangażowanie i jak powinno wyglądać spełnienie w sytuacji, gdy zwiększa się liczba możliwych wyborów i rośnie długość życia. 

- Wielkie plany dla wielkich miast: Do roku 2050 niemal 75 procent ludności świata będzie mieszkała na obszarach zurbanizowanych. Aby możliwe stało się wykorzystanie w pełni potencjału, jaki mają w sobie współczesne metropolie – aby nadal zachować ich charakter jako miejsca zapewniające zdrowe i szczęśliwe miejsca do życia – musimy w sposób inteligentny i przewidujący zaplanować rozwiązanie problemów związanych z transportem, zatrudnieniem, gospodarką mieszkaniową, opieką zdrowotną i kwestiami socjalnymi oraz infrastrukturą, która podoła lawinowo rozrastającej się populacji.

 

Spojrzenie w przyszłość

Od ponad 100 lat działanie firmy Ford opierają się na przekonaniu, że główną siłą napędową rozwoju ludzkości jest swoboda poruszania się. Dziś to samo przekonanie definiuje sposób, w jaki Ford chce stać się najbardziej godną zaufania na świecie firmą oferującą ludziom mobilność. 

Aby szybko rozrastające się metropolie w ogóle nadawały się do zamieszkania, społeczeństwo musi brać pod uwagę szereg czynników, jak na przykład potrzeba przemieszczania się ludności. Musi też znaleźć sposób możliwie najlepszego zaspokojenia tych potrzeb. Coroczny „Raport o trendach” pomaga przewidzieć te problemy i znaleźć odpowiednie rozwiązania, gdyż umożliwia pełniejsze zrozumienie trosk i obaw konsumentów, ich nadziei, ambicji oraz wykształcanych przez nich sposobów radzenia sobie z przeciwnościami. 

W świecie, w którym dominuje niepewność i coraz trudniej o cierpliwość, Ford za cel swoich działań konsekwentnie uznaje tworzenie rozwiązań dla mobilności, które odpowiadają wyzwaniom, jakie niosą ze sobą nowe czasy. W miarę jak zmieniają się oczekiwania konsumentów, Ford kontynuuje prace mające na celu projektowanie i konstruowanie inteligentnych pojazdów, które wpisują się w nowo tworzony krajobraz świata. 

„W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie, ludzie mają mniej cierpliwości i mniej zrozumienia dla frywolności, a większe znaczenie przywiązuje się do tego co rzeczowe i co ma rzeczywisty wpływ na nasze działania,” powiedziała Sheryl Connelly. 

„Właśnie ten etos decyduje o wszystkim, co robimy w firmie Ford, gdyż niestrudzenie pracujemy nad zapewnieniem niezawodnych rozwiązań dla mobilności, dzięki którym poprawia się jakość życia konsumentów.”