Kompleksowe rozwiązanie w zakresie ładowania Forda

Zmienia się sposób, w jaki poruszamy się po miastach. Ludzie, aby dotrzeć do celu, coraz częściej poruszają się pieszo, rowerami i skuterami. Rośnie również zapotrzebowanie na sprzęty wypoczynkowe w przestrzeni miejskiej, przy których mieszkańcy i goście mogą odpocząć i zrelaksować się.
Zainspirowani tym studenci wzornictwa przemysłowego, Corentin Janel i Guillaume Innocenti, opracowali intrygującą koncepcję – jeżdżącą ławkę nazwaną „TOD” (akronim „talk or drive”).
Pomysł ten zwyciężył w konkursie Smart Mobility Challenge Fundacji Forda – a jego twórcy otrzymali 12 500 funtów (14 600 euro), które zostaną przeznaczone na realizację projektu. W konkursie, zorganizowanym przez Ford Fund, korporacyjną fundację i jednocześnie organizację filantropijną firmy oraz przez Royal College of Art w Wielkiej Brytanii, studenci przedstawili koncepcje, które proponują zrównoważone rozwiązania problemów transportu w miastach i przynoszą korzyści społeczne.
Ławka, na której można jeździć, jest doskonałym przykładem tego, jak wzornictwo przemysłowe może pomóc w kształtowaniu tkanki miejskiej, ponieważ jest to coś, co sprawia przyjemność, jest praktyczne i wielofunkcyjne– – powiedział Amko Leenarts, dyrektor ds. wzornictwa w Ford of Europe. „To pomysłowy sposób, aby uczynić poruszanie się częścią miasta, zachęcić ludzi do interakcji i umożliwić im odczuwanie miast w zupełnie nowy sposób.
„TOD” został zaprojektowany jako system z trybem statycznym i trybem mobilnym, które można adaptować do okoliczności. W trybie statycznym jest to ławka, którą można rozsunąć, aby pomieściła trzy osoby. Łatwo można ją poszerzyć o dodatkowe akcesoria, takie jak krzesła i narożniki, które dołącza się za pomocą systemu wsuwanych zapięć, a płaski kwadratowy blat może być połączony z dwiema ławkami, aby powstał stół piknikowy.
W trybie mobilnym, jeżdżąca „ławka-skuter” może przewozić dwie osoby, a jej maksymalna prędkość wynosi 20 km/h. Luk pośrodku jest praktycznym miejscem na bagaż, a rozciągliwe taśmy z tyłu i po bokach umożliwiają transport małych i długich przedmiotów. Użytkownicy mogą lokalizować i rezerwować ławkę lub „ławko-skuter” za pomocą specjalnej aplikacji.
Chcieliśmy stworzyć usługę, która dostosowuje się do miejskiego życia jej użytkowników. Zwycięstwo w konkursie daje nam dużo satysfakcji z pracy i pozwala nam zbudować prototyp, dzięki któremu możemy urzeczywistnić nasz pomysł.Praca nad pełnowymiarowym prototypem pozwoli nam w pełni zrozumieć specyfikę tego produktu, a jednocześnie zastanowić się nad materiałami, procesem produkcyjnym i komfortem użytkowania” – powiedzieli projektanci Janel i Innocenti.
Fundusz Forda przyznał również 5 000 funtów (5 840 euro) na projekt „Cardiac Patrol”, propozycję wyposażenia prywatnych pojazdów w zautomatyzowane defibrylatory do użytku w nagłych wypadkach, oraz na „Communi-T” – interaktywny pojazd, który mógłby pomagać bezdomnym i potrzebującym.
Konkursy Smart Mobility Challenge organizowane przez Ford Fund, odbyły się w całej Europie: na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Kolonii w Niemczech; na Uniwersytecie Loughborough w Wielkiej Brytanii oraz na Uniwersytecie w Walencji w Hiszpanii.
Niemcy:
Hiszpania:
Wielka Brytania:
Od czasu, gdy konkurs wystartował po raz pierwszy w 2018 r., Ford Fund we współpracy z GlobalGiving, międzynarodowym partnerem przyznającym granty, rozdzielił na projekty studentów, w tym tegorocznych zwycięzców, fundusze o łącznej wartości ponad 199 000 euro.
The Royal College of Art:
Loughborough University:
Cologne University of Applied Sciences:
University of Valencia: